Profile Finalist CTP 2021 – Stefan van Sliedregt

voornaam: Stefan
achternaam: van Sliedregt
functie:  Manager Global Travel & Expenses 
werkzaam bij:  JACOBS DOUWE EGBERTS

Het thema van de verkiezing dit jaar is ‘Back on Track?’ De wereld is veranderd door Covid-19. Wat betekent dat concreet voor business travel & mobility?  kernwoorden: omdenken, innovatie, disruptie en duurzaamheid

Iedere genomineerde is een aantal vragen voorgelegd, waarvan een samenvatting van de  antwoorden op een aantal vragen is weergegeven.

De antwoorden van: Stefan van Sliedregt

 

Wat zijn jouw ideeën over hoe het met het zakelijk reizen en mobiliteit in jullie bedrijf en/of in het algemeen verder moet?

Zakelijk reizen en mobiliteit gaan we zien als een facilitator voor het “face to face” zien en spreken van mensen. Dit kan op lokaal niveau (auto/ov) of internationaal niveau (rail/air) en binnen kantoor of op een offsite locatie. Maar de driver is altijd dat er een bepaald belang is om elkaar face to face te zien. Het aantal commuting km’s zal dan ook sterk afnemen, omdat een groot deel van de werkzaamheden vanuit huis zullen worden uitgevoerd. De zakelijke reis km’s zullen ook afnemen door het gebruik van teams/zoom e.d. De kwaliteit en de duur van zakelijke reizen zullen naar mijn mening toenemen. Grote verschillen zijn te verwachten tussen verschillende afdelingen en regio’s na gelang de lokale bedrijfsorganisatie (country clusters) en/of functie.

Vanuit een geheel nieuw perspectief oude of bestaande processen geheel anders aanpakken. Kun je een voorbeeld geven waarin jij blijk geeft van echt omdenken hierbij?

In 2021 hebben wij een geheel nieuw T&E programma geïntroduceerd binnen JDE. Historisch gezien was Travel decentraal georganiseerd binnen verschillende lokale stakeholders en functies. Het expense proces centraal binnen de finance organisatie. Vanuit die finance rol hebben wij gezamenlijk met onze inkoop afdeling de leiding genomen in het samenvoegen van de 2 werkstromen onder Global Travel & Expense Management met als uiteindelijk lange termijn doel een volledig touchless T&E process te kunnen aanbieden aan onze employees. Samenhang en integratie van systemen is key hierin en is het hart van onze strategie.

Kom ook naar de Business Travel & Mobility Conference!  Informatie en aanmelden 

Het IPCC-rapport van de VN heeft duidelijk aangegeven dat bedrijven moeten verduurzamen. Wat doe je of heb je gedaan om het reis- en mobiliteitsbeleid te verduurzamen en hoe maak je dit meetbaar?  

Ons hernieuwde T&E programma heeft een aantal wijzigingen ondergaan die onder andere te maken hebben met de wereldwijde JDE strategie op sustainability. Niet reizen is daarin de meest duurzame optie, gevolgd door opties die minder vervuilend zijn. Klassieke kost gestuurde opties (overstap verplichten) zijn juist uitbeeld geraakt omdat we zien dat dit een nadelig effect heeft op zowel de uitstoot als extra belastbaarheid van de medewerkers. Doordat wij tot dit jaar geen wereldwijde rapportage hadden over de reis-gerelateerde uitstoot is het lastig een direct vergelijk te maken met de periode “pre-Covid”.

Wat zijn volgens jou innovaties/disrupties waar we in de travel industrie echt op zitten te wachten?

Payment & invoicing innovatie. Betere, real time en rijke data (inclusief invoice/receipt info) op onze payment platformen. Zodat wij niet meer afhankelijk zijn van boekingsdata van een tmc of andere supplier voor reporting. En onze medewerkers een minder krap jasje kunnen aanbieden (e.g. boeken via your preferred platform)

Persoonlijke reactie op jouw nominatie en wat dat voor jou en/of bedrijf betekent. 

‘In 2020 zijn wij binnen JACOBS DOUWE EGBERTS begonnen met het herzien van ons wereldwijde Travel & Expense programma. Gedurende de COVID periode heeft het project team zich hard gemaakt voor het belang van een sterk, wereldwijd geconsolideerd programma met de focus op de interne eindgebruiker. Na een traject van bijna 2 jaar zijn we op het punt gekomen dat we vrijwel al onze entiteiten hebben uitgerold op onze nieuwe manier van werken. Een project waarin vele personen zowel binnen de lokale entiteiten, als in het centrale project team een grote bijdrage hebben geleverd. Terwijl veel reisbeperkingen nog gelden en we nog volop bezig zijn om noodzakelijke aanpassingen in het programma door te voeren, werden wij vanuit de markt genomineerd. Als travel & expense manager mag ik deze nominatie accepteren, maar zonder de continue support van onze Procurement, IT, Finance, HR functies en overige stakeholders hadden we nooit op dit punt aangekomen. Deze nominatie zie ik als een blijk van waardering, en een bevestiging dat we de juiste weg in geslagen zijn. Er is ook zeker nog ruimte voor verbetering en hier zullen wij de komende jaren samen met onze partners aan blijven werken.’

Stefan