Profiel Finalist CTP 2019 – Michèle Boulonois

voornaam: Michèle
achternaam: Boulonois
functie: Contract Manager Business Travel
werkzaam bij: ING

Thema conference en verkiezing 2019- ‘Innovatie in business travel & mobility’

Iedere genomineerde is een aantal vragen voorgelegd, waarvan het antwoord op 3 vragen is weergegeven.

De antwoorden van:  Michèle Boulonois

Wat betekent het begrip ‘innovatie’ voor jou?

Voor mij betekent het begrip ‘innovatie’ dat wat het leven van de reiziger en boeker makkelijker maakt. Vroeger reisde je met een ticket met coupons, tegenwoordig heb je het  e-ticket dat je digitaal kan opslaan en je boarding pass staat in een app. Andere mooie ontwikkelingen zijn bijvoorbeeld de apps van Uber en Lyft. Je boekt een taxirit en in een oogopslag zie je door welke auto en welke chauffeur je opgehaald wordt, wat de kosten voor de taxirit zijn, hoe lang het duurt totdat de taxi aankomt en de betaling vindt automatisch plaats. Andere innovaties die het leven van de reiziger ook makkelijker maken, is dat je tegenwoordig ook op je smartphone of -watch doorkrijgt dat je moet inchecken voor de vlucht, vanaf welke gate de vlucht vertrekt en of er vertraging is.

Wanneer ik kijk naar de branche waarin ikzelf werkzaam ben, dan wordt daar ook veel aan innovatie gedaan. Vroeger hadden wij de betaalcheques, toen kwam de bankpas en afrekenen met de pincode, daarna contactloos betalen en nu kan je met je mobiele telefoon betalen door middel van Android Pay of Apple Pay.

In hoeverre ben jij zelf innovatief bezig binnen jouw invloedsfeer op gebied van Travel en/of  Mobility en waaruit blijkt dat? 

Je moet altijd de bestaande processen blijven evalueren en kijken waar je dit kan verbeteren en vereenvoudigen, eventueel in samenwerking met andere afdelingen of leverancier(s). Dit kan door het implementeren van nieuwe technologieën, maar ook door het aanpassen van bestaande processen. Een voorbeeld hiervan is het vereenvoudigen van het goedkeuringsproces van reizen. Momenteel zijn er twee verschillende goedkeuringsprocessen; één voor offline geboekte reizen en één voor online geboekte reizen. Kan dit proces niet vereenvoudigd worden in één en hetzelfde proces voor offline en online gemaakte boekingen waardoor er tijdsbesparing is aan de kant van de boeker, manager en van het reisbureau? Hierdoor maak je het leven van alle betrokken partijen weer makkelijker.

Hoe zie jij jouw rol over 3-5 jaar?

Omdat er de komende jaren veel gaat veranderen in de reisindustrie, zal mijn rol meer en meer gericht zijn op data en communicatie. Aan de hand van data kan je inzichtelijk maken wat de impact zal zijn van bepaalde keuzes of veranderingen in de reisindustrie en kunnen er weloverwogen besluiten genomen worden. Je moet dan wel toegang hebben tot goede data, zeker in deze veranderende wereld. Hoe houd je grip op en inzicht in bijvoorbeeld de ancillery fees of inzicht in alle geboekte vluchten met de introductie van NDC? Hiervoor zal je nauw moeten samenwerken met je leverancier(s).

Door de veranderingen in de reisindustrie is het voor mij als travel manager nog belangrijker om te communiceren richting reizigers, boekers en interne stakeholders. Wat houden deze veranderingen in op bijvoorbeeld de keuze van leveranciers, het reisbeleid en kanalen hoe geboekt kan worden?

Persoonlijke noot:

Ik vind het een hele eer om genomineerd te zijn voor de titel Corporate Travel Professional. Zeker omdat de nominatie vanuit de reisindustrie komt, wat ik zie als een waardering voor het werk dat ik doe. Na gewerkt te hebben in de hotelindustrie ben ik voor ING gaan werken en na verschillende functies binnen facility management als travel manager begonnen. Travel Management blijft in beweging. Er verandert veel en je hebt contact met leveranciers en de interne klanten. Het blijft een boeiend vak dat elke dag nog voor uitdaging zorgt.

Powered by Luchtvaartnieuws



 


 

Powered by Zakennieuws