Profile Finalist CTP 2021 – Ingo Havik

voornaam: Ingo
achternaam: Havik
functie: Travel Manager
werkzaam bij: MediaMonks

Het thema van de verkiezing dit jaar is ‘Back on Track?’ De wereld is veranderd door Covid-19. Wat betekent dat concreet voor business travel & mobility?  kernwoorden: omdenken, innovatie, disruptie en duurzaamheid

Iedere genomineerde is een aantal vragen voorgelegd, waarvan een samenvatting van de  antwoorden op een selectie van de vragen is weergegeven.

De antwoorden van:  Ingo Havik

 

Wat zijn jouw ideeën over hoe het met het zakelijk reizen en mobiliteit in jullie bedrijf en/of in het algemeen verder moet?

Voordat ik bij Media.Monks kwam werken, werkte ik in de muziekbranche. Enige jaren geleden was daar een enorme crisis omdat mensen massaal ‘illegaal’ gingen downloaden en artiesten hun inkomsten zagen verdampen. Veel mensen in deze branche dachten dat de
sector hele harde klappen zou krijgen en dat was vast ook gebeurd, als er niet innovatief werd gedacht. Met de opkomst van festivals, live evenementen en later muziek streaming platforms werd er een nieuw segment gecreëerd waar inkomsten uit worden gehaald en een
publiek kan worden bereikt . Deze ‘crisis’ in de muziekbranche van enige jaren geleden doet mij erg denken aan de huidige tijd in de travel sector. De sector heeft te maken gehad met harde klappen. En nog steeds is het niet voorbij en krijgen we iedere dag te maken met nieuwe regels en eisen. Ik denk dat de branche zal veranderen, maar in een positieve manier. Er zullen nieuwe innovatieve vormen gevonden worden die een nieuw tijdperk van de branche zullen inluiden, zoals bijvoorbeeld de nieuwe ontwerpen van de KLM-vliegtuigen die bijdragen aan een
besparing van zowel kerosine als Co2 of het samenwerken tussen verschillende partijen om reizigers van een betere/snellere service te kunnen voorzien. Zaken zullen gedaan blijven worden en mensen zullen elkaar persoonlijk in de ogen moeten blijven kijken om tot een
overeenstemming te komen.

Vanuit een geheel nieuw perspectief oude of bestaande processen geheel anders aanpakken. Kun je een voorbeeld geven waarin jij blijk geeft van echt omdenken hierbij?

Het afgelopen jaar hebben wij vooral gekeken naar hoe we door kunnen innoveren en verduurzamen met travel de komende jaren bij Media.Monks. Zeker met het oog op het bedrijf dat steeds groter wordt en in steeds meer landen actief is, hebben wij gekeken naar hoe reizen duurzamer kan, hoe onze service van travel aanbieden verbeterd kan worden, hoe er sneller geboekt kan worden en gekeken naar hoe wij intern het proces kunnen verbeteren/versnellen voor andere afdelingen, zodat zij minder werk hebben. Een belangrijke rode draad hierin zijn onze verduurzaming strategieën en CO2 doelstellingen en hoe we daar de komende jaren invulling aan gaan geven. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat we ook, door slimmer te boeken met travel, verduurzamen en, dat  de medewerkers qua mobiliteit en efficiëntie even effectief blijven.

Ik heb erg op het oude proces gezeten om te kijken naar waar we in dat proces kunnen innoveren de komende jaren, om onze service en verduurzamingsresultaten hoog te houden. De grootste uitdaging die ik hierin had, was: hoe kunnen we ervoor zorgen dat al onze kantoren wereldwijd sneller, duurzamere opties kunnen boeken met service als toppunt van de agenda. Momenteel zijn we bezig om dit uit te rollen en hebben we tijdens de procesverbetering echt gekeken naar waar we naartoe willen in de toekomst en hoe kunnen wij dit zo inrichten dat het over een aantal jaar nog steeds goed werkbaar is.

Het IPCC-rapport van de VN heeft duidelijk aangegeven dat bedrijven moeten verduurzamen. Wat doe je of heb je gedaan om het reis- en mobiliteitsbeleid te verduurzamen en hoe maak je dit meetbaar?

We hebben duidelijke doelstellingen om te verduurzamen geformuleerd en ik ben ga nadenken hoe travel kan bijdragen hieraan., Ik ben in constant gesprek met onze stakeholders en wat zij hierin kunnen betekenen. Ook heb ik gekeken naar het pad dat een reiziger van Media.Monks aflegt en hoe we hier ook in kunnen verduurzamen. Zo hebben wij in Amsterdam alleen maar contracten met hotels die ook fietsen aanbieden bij een boeking, zodat reizigers gebruik kunnen maken van een fiets om naar meetings/kantoor te gaan i.p.v. taxi’s/Ubers. Ook kijken we naar de uitstoot van deze hotels en of zij plannen hebben om hun bedrijf te verduurzamen door middel van andere producten. We promoten het gebruik van Uber green in steden waar zij actief zijn, mochten andere opties van openbaar vervoer of fiets niet mogelijk zijn, en stuur ik per kwartaal een overzicht naar de managing directors van onze kantoren wat zij doen qua travel en wat de trends zijn. In deze overzichten geef ik aan hoe de CO2 uitstoot van het desbetreffende kantoor kan worden verbeterd door middel van het aanpassen van travel policies en keuzes.

Ook stimuleren wij het gebruik van (hogesnelheids)treinen in bijvoorbeeld Duitsland, en reizen naar Frankrijk en Engeland om zo het binnenlandse en interlandse vliegverkeer tussen de kantoren in te krimpen en juist op de korte afstanden te verduurzamen. Door een korte rekensom aan de reiziger voor te leggen dat vier uur treinen net zoveel tijd kost als deur tot deur vliegen, ziet de reiziger dat hij/zij eigenlijk veel relaxter kan reizen met een trein en dat het ook nog bijdraagt aan een betere wereld.

Wat zijn volgens jou innovaties/disrupties waar we in de travel industrie echt op zitten te wachten?

A tot Z service en daarmee samenwerking tussen verschillende partijen om de reiziger gemakkelijk van de vertrekplek naar de aankomstplek te krijgen, en dat op de meest duurzame manier. Iedereen weet hoe hij/zij naar Parijs moet komen, maar dan? Er zijn verschillende manieren om naar het centrum te komen, maar het uitzoeken van manieren om een ticket(s) te krijgen in het buitenland is een uitdaging.

Stel je voor dat je een retourtje Parijs kan boeken en dat je aangeeft waar je precies moet zijn in Parijs en dat de travel provider je meteen opties geeft voor de trein, de metro of fiets met de prijzen. Met een enkele knop bevestig je jouw keuze om op de meest duurzame manier daar te komen, en eenmaal daar, kun je zo de trein, de metro of op de fiets stappen en is er geen gedoe meer aan de ticket machines of wachttijden. Bijkomend voordeel is dat de vervoerder vooraf een inschatting kan maken hoe druk het gaat zijn in zijn/haar trein of
metro en weet de fiets aanbieder hoeveel fietsen deze klaar moet hebben staan.

Persoonlijke reactie op jouw nominatie en wat dat voor jou en/of bedrijf betekent. 

‘Ik was zeer vereerd en verrast met de nominatie en het laat zien dat ik/wij goed op weg zijn met het omdenken/verduurzamen van travel de afgelopen periode.’

Ingo